07 maja 2012

Chleb 5 ziaren


Przepis na chleb ponownie zaczerpnięty z bloga Atelier Piekarnia tylko, że tym razem lekko zmodyfikowany przeze mnie. Chleb jest wilgotny i długo pozostaje świeży.



Chleb 5 ziaren

Zaczyn:
125 g mąki żytniej razowej (u mnie typ 2000)
100 g wody (mineralnej lub przegotowanej)
10 g zakwasu żytniego

Gorąca maczanka (moja mała zmiana – nie miałam takich ziaren i musiałam posłużyć się innym zestawem niż autorka):
20 g ziarna sezamu
40 g otrębów żytnich
45 g płatków owsianych
45 g pestek słonecznika
45 g pestek dyni

Ciasto:
375 g mąki (u mnie pszenna typ 650)
180 g wody
15 g świeżych drożdży
2 łyżki miodu
1,5 łyżeczki soli
zaczyn
maczanka

W dniu poprzedzającym pieczenie, wieczorem:
W naczyniu mieszamy składniki zaczynu. Odstawiamy na noc pod przykryciem (np. lnianą ściereczką).
W salaterce umieszczamy składniki maczanki, zalewamy gorącą wodą tak aby sięgała około 5 milimetrów nad powierzchnię ziaren i przykrywamy np. talerzykiem.

Rano:
Drożdże rozkruszamy, dodajemy do nich miód i zalewamy letnią wodą (przegotowaną). Mieszamy, aby drożdże się rozpuściły. Wsypujemy mąkę, sól, maczankę i zaczyn i zaczynamy wyrabiać.
Najlepiej użyć do tego robota z hakiem do wyrabiania ciasta, ciasto było bardzo klejące i rzadkie. Nie wyrabiałam go zbyt długo. Ciasto odstawiamy na około 45 minut pod przykryciem. Następnie przekładamy je do uprzednio wysmarowanej olejem i wysypanej otrębami foremki i odstawiamy o na około 1 godzinę (ciasto powinno wyrosnąć na wysokość brzegu). Ważne: po przełożeniu do foremki należy wygładzić powierzchnię ciasta, używając np. zwilżonej lub obsypanej mąką drewnianej łyżki - zapobiegnie to jego nierównomiernemu rośnięciu. Piekarnik nagrzewamy do 230 stopni Celsjusza. Chleb wstawiamy do ciepłego piekarnika. Pieczemy 15 minut w 230 stopniach Celsjusza, później zmniejszamy temperaturę do 220 i pieczemy jeszcze 25-30 minut. Studzimy na kuchennej kratce.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz