05 listopada 2011

Ciasto ze śliwkami

Ostatnie śliwki tej jesieni a moje pierwsze ciasto z nimi J i to tylko dzięki namowom pewnej pani z osiedlowego warzywniaka, która je bardzo zachwalałaJ. Ciekawe skąd je jeszcze mieli?
Ciasto znalezione na blogu domowe-wypieki. Mnie wydawało się, że jest mało nadzienia więc troszkę dorzuciłam od siebie J, a że autorka dodatkowo polecała również nadzienie serowe więc postanowiłam troszkę poeksperymentować i zrobić z oboma rodzajami nadzienia - a co tam jak szaleć to szaleć J
Ciasto jest przepyszne: mięciutkie, pełne nadzienia a śliwki dają mu dodatkowo lekko kwaskowy smak. W każdym razie znikło bardzo szybko.




 Ciasto ze śliwkami

Składniki na ciasto:
  • 500g mąki
  • 100g masła
  • 150 ml mleka
  • 32 g świeżych drożdży
  • 60g cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 jajko
  • 1 żółtko

Nadzienie I:
  • 150g mielonego maku
  • 80 ml mleka
  • 50g cukru

Mleko gotujemy i zalewamy mak wymieszany z cukrem. Odstawiamy do wystygnięcia.


Nadzienie II:
  • 100g twarogu
  • duże opakowanie  cukru waniliowego(32g)
  • 1 łyżka kwaśnej śmietany

Wszystkie składniki dokładnie ze sobą miksujemy.

Dodatkowo: ok. 500g śliwek węgierek

Drożdże rozpuścić w ciepłym mleku razem z cukrem i łyżką mąki, odstawić do wyrośnięcia. Mąkę przesiewamy, dodajemy wyrośnięty rozczyn drożdżowy,  żółtko, jajko i ostudzone roztopione masło. Całość wyrabiamy przez kilka minut. Jeśli ciasto jest za rzadkie to dosypujemy troszkę mąki. Gotowe ciasto odstawimy na około godzinę w ciepłe miejsce – ewentualnie do momentu aż podwoi swoją objętość. 
Po tym czasie ciasto dzielimy na trzy części. Każdą rozwałkowujemy na prostokąt o wymiarach 30cm x 40cm i na dwa z nich nakładamy nadzienie makowe a na trzeci serowe. Zwijamy w rolady.
Przygotowane rolady układamy w tortownicy (maja miała średnicę 26 cm i była wystarczająca) w kształt ślimaka – ja roladę z nadzieniem serowym dałam pomiędzy dwie makowe. W odstępy miedzy roladami wkładamy wypestkowane śliwki. Całość pozostawiamy w ciepłym miejscu na około pół godziny do wyrośnięcia. Przed włożeniem ciasta do piekarnika śliwki posypujemy cukrem – ja użyłam brązowego. Pieczemy w temp. 180 stopni przez ok. 45 minut.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz